Het is januari dat is de tijd dat er goede voornemens worden gemaakt. Veel van die voornemens hebben te maken met gezondheid. Je wilt misschien wel meer sporten, je wilt graag afvallen of misschien wil je stoppen met roken. Je begint gemotiveerd, maar al gauw raakt de klad erin. Je valt weer terug in je oude patroon, want wat is het toch ontzettend lastig om vol te houden.

Maar hoe kan dat nou en hoe kan je ervoor zorgen dat die goede voornemens toch slagen?

Wie wil je eigenlijk zijn?

In alle voorgaande jaren heb je jezelf bepaalde gewoontes aangeleerd. Op die gewoontes vaar jij goed, het is vertrouwd en past bij je. Maar die gewoontes hebben er ook voor gezorgd dat je in de loop der tijd toch ongezonder bent gaan leven en wellicht zelfs wat te zwaar bent geworden. Tijd om je gewoontes bij te stellen!

Als je je gewoontes bij wilt stellen, is het belangrijk dat je ook bij gaat stellen wie je wilt zijn. Wie ben jij als jij 3 keer in de week gaat sporten of wie ben jij als je 15 kilo kwijt bent. Welke positieve punten gaat het jou opleveren als je je gewoontes aanpast? Past het gedrag wat je hebt bij de persoon die je eigenlijk zijn wilt?

Pas als dat duidelijk is voor jezelf ben je in staat om ook echt daadwerkelijk stappen te zetten. Het heeft geen zin om maar te beginnen met afvallen als je eigenlijk geen idee hebt wat het je op gaat leveren. Ik kan je namelijk dan nu al vertellen dat je in januari 2019 weer gaat beginnen met hetzelfde goede voornemen.

Jouw nieuwe gewoontes moeten zij aan zij lopen met wie jij eigenlijk wilt zijn. Pas dan kun je concrete stappen zetten richting jouw doel. En dat hoeven echt geen geweldige grote stappen te zijn, liever niet zelfs. Pak het gewoon stapje voor stapje aan en bekijk bijvoorbeeld wat jij iedere week kunt doen om weer een wat meer richting jouw doel te bewegen.

Wanneer ben jij echt gelukkig?

Even een praktijkvoorbeeld. Een tijdje terug had ik een vrouw in mijn praktijk die al vele afvalpogingen had gedaan. Ze zou gelukkig zijn als ze 70 kilo zou wegen. Toen ze dat met één van die afvalpogingen bereikt had, kwam ze erachter dat ze niets gelukkiger was geworden. Sterker nog, ze voelde zich ellendig omdat ze zo weinig mocht eten en zoveel opgeofferd had. Het gevolg was dat ze binnen enkele maanden zelfs boven haar oude gewicht zat. Deze vrouw had dus wel tijdelijk haar gedrag aangepast, maar had niet het beeld aangepast van wie ze eigenlijk wilde zijn. Kortom, het resultaat maakt je niet gelukkiger, het proces van wie jij zijn wilt en daar vooruitgang in boeken, dat is wat je gelukkiger maakt.

Liefs Kristy