‘Ik zag zo ontzettend op tegen dat gesprek, ik ben blij dat het erop zit! En nu heb ik wel zo’n heerlijke reep chocolade verdient’. En je ploft op de bank met een kop thee en voor je het weet is de hele reep chocolade op.

Herkenbaar? Ik zie dit soort situaties namelijk veel voorbij komen. In mijn praktijk, maar ook hoor ik het veel om mij heen. Jezelf belonen met eten en dan voornamelijk met niet al te gezond eten.Maar waarom zou je eigenlijk jezelf belonen? Liggen de supermarkten immers niet vol met eten en is het voor de meeste mensen onder ons volop verkrijgbaar?

Het begint al vroeg!

Het belonen met eten begint al van kinds af aan. Er is een kind gevallen en heeft een grote schaafplek op de knie. Huilend komt het kind thuis en daar wordt de wond een beetje gepoetst en natuurlijk komt er een mooie pleister op. En voor de troost mag het kind ook nog een snoepje uitzoeken. En daar begint het…. Het kind wordt beloond met eten. Het kind leert dus al van jongs af aan zichzelf te troosten met eten als het bijvoorbeeld verdriet heeft.
Je kent ook vast wel het voorbeeld dat een kind te horen krijgt om het bord leeg te eten. Want anders krijgt het geen toetje.

 

Eten is niet gemaakt om te belonen, te troosten of te straffen. Eten is gemaakt om jezelf te voeden. Je lichaam te voeden met dat wat het nodig heeft. Als een kind op jonge leeftijd al leert om zichzelf te belonen of troosten met eten, dan werkt dat emotie-eten in de hand.

Zoek een andere vorm.

Het is veel beter om op andere manieren om te gaan met straffen, troosten en belonen. Hoe zou het zijn als je jezelf kon belonen met een beetje me-time? En hoe zou het kind het vinden als het een dikke knuffel krijgt als het zich pijn heeft gedaan? Op deze manieren wordt eten niet gebruikt voor deze emoties. Leer het los te zien van elkaar. En daar kun je dus al heel jong mee beginnen, maar ook op volwassen leeftijd valt er echt verbetering te halen!

Creëer inzicht in je eigen gedachtenpatroon. Welke emoties voel je en hoe ga jij daar normaal mee? En vraag je dan eens af of er ook andere manieren zijn om met deze emoties om te gaan. Want lost het eigenlijk wel iets op als jij kiest voor eten? Vaak creëer je hier even een kort moment van ontspanning mee, maar voel je je daarna schuldig.

Dus zoek manieren voor jezelf om op een andere manier om te gaan met situaties waarin je jezelf wilt belonen of troosten. Er zijn er genoeg, zoek iets wat echt bij jou past! En wil jij graag hulp bij dit onderwerp, dan help ik je graag!

Liefs Kristy